Lancia Stratos
Dane techniczne:
Nadwozie:
Cena:
Po tuningu (NA 2 Stage/Turbo 3 Stage) :
Nadwozie:
Koszt tuningu maksymalnego:
Wrażenia z jazdy:
Osiągi:
Czas:
Historia modelu:
Galeria:
Dane techniczne:
- Silnik: V6 / DOHC
Pojemność: 2418cc
Moc: 190hp/7400rpm
Moment obrotowy: 227Nm/4000rpm
Napęd: MR
Skrzynia: 5
Nadwozie:
- Typ: Sportowy
Kolory: -
Wymiary: długość/szerokość/wysokość [mm] - 3710/1750/1114
Waga: 980kg
Cena:
- Niedostępna (300 000 Cr)
Po tuningu (NA 2 Stage/Turbo 3 Stage) :
- Silnik: V6 / DOHC
Pojemność: 2418cc
Moc: NA - 273hp/7800rpm ; Turbo - 355hp/7600rpm
Moment obrotowy: NA - 273Nm/5400rpm ; Turbo - 347,5Nm/6600rpm
Napęd: MR
Skrzynia: 5
Nadwozie:
- Waga: Weight Red. - 901kg / RM - 873kg
Koszt tuningu maksymalnego:
- NA - 166200 Cr ; NA+RM - 251200 Cr
Turbo - 197700 Cr ; Turbo+RM - 282700 Cr
Wrażenia z jazdy:
- Lancia Stratos to samochód nietuzinkowy. Jest lekka, mocna i świetnie się prowadzi. Już fabryczne 190KM pozwala wyszaleć się na krętych drogach, przy czym kultura pracy silnika oraz doskonałe zawieszenie zapewniają niesamowite możliwości. Doskonale wyważone auto praktycznie nie wychyla się na boki przy szybkich zakrętach, a świetnie zestrojone zawieszenie pozwala bezpiecznie pokonywać, nawet spore nierówności. Jest to lekki, kompaktowy sportowiec czystej krwi.
Po modyfikacjach mechanicznych i odchudzeniu auta, nie może obejść się bez zmiany opon i modyfikacji zawieszenia. 355KM generowanych z pomocą turbosprężarki, w tak niewielkim samochodzie, czyni z niego nie lada konkurenta dla większych i mocniejszych aut. Taki zapas mocy wymaga jednak od kierowcy sporej dawki skupienia, szczególnie na wyboistych łukach, bo Lancia lubi wykręcić niespodziewanego bączka. Twardo zestrojone amortyzatory wymagają też szczególnej ostrożności przy kontaktach z "tarkami" na wewnętrznych krawędziach zakrętów.
Nie jest to z pewnością auto dla początkujących, a i nie wszystkim starym wyjadaczom przypadnie do gustu z uwagi na swoją nerwowość. Jednak kiedy oswoimy się z tymi "mankamentami", możemy wykorzystać je do wykręcania niesamowitych jak na tak małe auto, czasów - do tego w końcu ten klasyk został stworzony i za to jest uwielbiany.
Osiągi:
- Prędkość / przed tuningiem / po tuningu: NA ; NA+RM / po tuningu: Turbo ; Turbo+RM
0-100km/h: / 6,1s / 4,4s ; 4,2s / 4,1s ; 4,0s
0-200km/h: / 25,4s / 14,7s ; 15,3s / 12,3s ; 12,9s
0-300km/h: / - / - / - / - / 50s
MAX speed: / 254,61kph / 286,5kph ; 288,11kph / 299,37kph ; 311,77kph
Czas:
- 400m: / 14,238s / 12,525s ; 12,375s / 12,004s ; 12,032s
1000m: / 26,160s / 22,832s ; 22,601s / 22,521s ; 21,576s
Midfield Raceway: / 1:26,119 / 1:15,384 ; 1:13,950 / 1:14,590 ; 1:11,499
Historia modelu:
- Lancia Stratos była jednym z najznakomitszych samochodów rajdowych wszechczasów. Zaprojektowany przez legendarnego Bertone, skonstruowany przez Lancię i napędzany silnikiem Ferrari, Stratos wywalczył z rzędu trzy tytuły Rajdowego Mistrza Świata w latach 1974 - '76 udowadniając tym samym swoją absolutną dominację.
Aby dopuścić tą konstrukcję do wyścigów, wyemitowano wcześniej 500 sztuk dopuszczonych do ruchu ulicznego. Wszystko to, było dokładnie zaplanowane, tak aby uczynić ze Stratosa zwyciężcę. Drzwi, maska i pokrywa bagażnika zostały wykonane z włókna szklanego. Nadwozie z kolei, było sztywną konstrukcją samonośną, zespoloną z rurowymi ramami pomocniczymi z przodu i z tyłu pojazdu. Zintegrowana z całością klatka bezpieczeństwa chroniła przed ewentualnymi wypadkami. Niezależne zawieszenie, zarówno z przodu jak i z tyłu, składało się z regulowanych kolumn resorujących wspartych na wahaczach.
Centralnie umieszczony silnik oraz krótki rozstaw osi powodował, że kierowanie Stratosem na granicy przyczepności nie było sprawą prostą. Aby zachować kontrolę, kierowca musiał polegać przede wszystkim na bezpośrednim układzie kierowniczym i wentylowanych tarczach hamulcowych. Wersja drogowa była wyposażona w opony ze specjalnym dodatkiem miękkiej mieszanki, mającej zabezpieczać przed nagłą utratą przyczepności.
Wkładem Ferrari był 2,4litrowy silnik V6 z modelu Dino. Drogowa wersja Stratosa rozwijała 190KM przy 7000obr/min. Aby wycisnąć z tej jednostki jeszcze więcej, w samochodach rajdowych stosowano 24 zaworowe głowice, w niektórych przypadkach wraz z turbosprężarką, co zapewniało nawet do 400KM mocy. Nic dziwnego, że Stratos dowiódł swojej świetności bez większych problemów.
Galeria:
Komentarz