Wiem, że większość pro graczy w GT4 nawet tu nie zaglądnie (choć może niektórzy zechcą przypomnieć sobie podstawy :wink: ), ale uważam, że ten poradnik jest świetną lekturą dla początkujących graczy. Jest niestety w j. angielskim, będę go sukcesywnie tłumaczył i wklejał, dajcie mi tylko czas do środy :wink: (obrona pracy dyplomowej)
http://guides.ign.com/guides/489327/index.html

Wprowadzenie
Przez kilka ostatnich lat marnowałeś swój ślęcząc przy głupich nielegalnych wyścigach ulicznych z beznadziejną, arcade'ową fizyką jazdy. Nadszedł czas, by pójść krok naprzód i zagrać z profesjonalistami. Czas na Gran Turismo 4.
Prawdopodobnie wyszedłeś z wprawy. Lata beztroskiego driftingu i bezmyślnego jeżdżenia po ścianach może to spowodować... Gran Turismo 4 nie jest po to aby przytrzymać Cię za rękę: gry z tej serii od zawsze proponowały najbardziej wymagające i najbardziej realistyczne wyścigi jakie kiedykolwiek były dostępne. Z 51 różnymi trasami, ponad 80 testami na licencję Gran Turismo 4 podtrzymuje tradycję bezwzględnej rozgrywki. Nieważne, czy jesteś starym weteranem Gran Turismo, czy nowicjuszem w symulacjach wyścigów samochodowych, to gra i tak jest trudna. Ale gdziekolwiek byś nie utknął, przybędziemy z pomocą.
W tym poradniku znajdziesz:
- Wyścigi od A do Z - czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o podstawach ścigania na torze, plus wyjaśnienia dotyczące dystrybucji obciążenia, różnych układów napędowych, oraz ogólną wyścigową wiedzę, którą będziesz wykorzystywać podczas gry w Gran Turismo 4;
- Analiza torów wyścigowych - mapy oraz porady jak bezbłędnie pokonać każdy z 51 torów dostępnych w Gran Turismo 4;
- Testy licencyjne - spora dawka strategii i porad, które pomogą Ci z powodzeniem zdobyć licencję w ponad 80-ciu dostępnych testach;
- Zaawansowany tuning - uwolnij ukrytą moc swojego auta i wyciągnij najwięcej jak się da ze swojego silnika. Specjalne porady dotyczące tuningu, oddzielnie do każdego toru, pokażą Ci jak łatwo pokonać innych;
- Solucja Gran Turismo 4 - szczegółowe opisy potężnego trybu symulacji z poradami i podpowiedziami jakie auto wybrać.
I. WYŚCIGI OD A DO Z
Wyścigi na torze
Podstawy na temat pokonywania zakrętów
prawidłowo
nieprawidłowo
Podczas pokonywania każdego zakrętu obowiązuję ta sama zasada: wolne wejście w zakręt, szybkie wyjście z zakrętu. Zasada ta opiera się na fakcie, że kiedy auto porusza się wolnej przy wejściu w zakręt, łatwiej nakierować je na wyjście z zakrętu, co daje nam większą prędkość.
Pomyśl o tym w ten sposób. Wyobraź sobie dość ostry zakręt i bardzo długą prostą, która jest zaraz za nim. Ponieważ zakręt jest ostry, nie ma zmiłuj, musisz zahamować aby go pokonać. Jednakże, długa prosta która czeka za zakrętem jest świetną okazją do wykorzystania maksymalnie mocy pojazdu. Teraz kiedy już wiesz, że musisz zwolnić na zakręcie i maksymalnie przyśpieszyć na prostej, aby zrobić to efektywnie, powinieneś skupić się na odpowiednim wyjściu i na odpowiedniej prędkości podczas wychodzenia na prostą. Aby tak zrobić, musisz poświęcić trochę prędkości podczas pokonywania zakrętu aby odpowiednio ustawić się do wyjścia z niego. I tak, jeśli wejdziesz w zakręt z pełną prędkością i będziesz chciał obrócić się na jego szczycie, to i tak skończysz na niepotrzebnej utracie prędkości. Zorientujesz się wtedy, że podczas wychodzenia z zakrętu a wchodzenia w prostą, nie masz odpowiedniej mocy aby rozwinąć maksymalną prędkość. Postępując jak wyżej poświęcasz prędkość na prostej aby szybciej pokonać zakręt, co jest złym wyborem, ponieważ prędkość na prostej jest ważniejsza niż prędkość pokonywania zakrętu. Spowoduje to osiąganie gorszych czasów okrążeń.
Wolne wejście, szybkie wejście. To powinno być Twoim motto. Jeśli zwolnisz wchodząc w zakręt, będzie Ci łatwiej nakierować swój pojazd na idealną linię przejazdu. Jeśli uda Ci się to zrobić, będziesz mógł zacząć przyśpieszać znacznie wcześniej, niż gdybyś wszedł w zakręt z większą prędkością. Ten odpowiedni moment naciśnięcia gazu w zakręcie warunkuje osiągnięcie jak najwyższej prędkości na prostej. Nawet jeśli Twoi przeciwnicy pokonają zakręt szybciej, to dzięki wyżej przedstawionym zasadom, Ty i tak wyprzedzisz ich na prostej.
Ta reguła skręcania tyczy się każdego rodzaju zakrętów, poczynając od stopniowych, lekkich łuków, poprzez zakręty pod kątem prostym a kończąc na szykanach czy slalomach. Przy slalomach, masz praktycznie dwa łuki połączone ze sobą przed wyjściem na prostą. Z racji, że pierwszy łuk nie kończy się otwarciem na prostą, ważniejsze jest aby skupić się na odpowiednim momencie przyśpieszenia podczas pokonywania drugiego łuku. Warto dlatego zwolnić na pierwszym łuku aby zapewnić sobie dużą kontrolę nad pojazdem podczas wchodzenia w drugi i osiągnąć jak najwyższą prędkość wyjściową.
Trafianie w wierzchołek zakrętu
czerwona kropka - wierzchołek. Postaraj się w niego wcelować
Reguła "wolnego wejścia i szybkiego wyjścia" jest słuszna, lecz nie mówi Ci wszystkiego o tym jak precyzyjniej pokonać zakręt. Częścią każdego zakrętu jest jego wierzchołek. Jest to punkt po wewnętrznej stronie zakrętu, w którym naciśnięcie gazu daje najlepsze efekty. Zawsze powinieneś starać się go znaleźć i w niego trafić. Praktycznie, przed każdym zakrętem musisz zwolnić aby zachować panowanie nad pojazdem. Celem trafienia w wierzchołek zakrętu, jest jak najszybszy powrót auta do linii prostej.
proste linie w zakrętach
c.d.n.

http://guides.ign.com/guides/489327/index.html

Wprowadzenie
Przez kilka ostatnich lat marnowałeś swój ślęcząc przy głupich nielegalnych wyścigach ulicznych z beznadziejną, arcade'ową fizyką jazdy. Nadszedł czas, by pójść krok naprzód i zagrać z profesjonalistami. Czas na Gran Turismo 4.
Prawdopodobnie wyszedłeś z wprawy. Lata beztroskiego driftingu i bezmyślnego jeżdżenia po ścianach może to spowodować... Gran Turismo 4 nie jest po to aby przytrzymać Cię za rękę: gry z tej serii od zawsze proponowały najbardziej wymagające i najbardziej realistyczne wyścigi jakie kiedykolwiek były dostępne. Z 51 różnymi trasami, ponad 80 testami na licencję Gran Turismo 4 podtrzymuje tradycję bezwzględnej rozgrywki. Nieważne, czy jesteś starym weteranem Gran Turismo, czy nowicjuszem w symulacjach wyścigów samochodowych, to gra i tak jest trudna. Ale gdziekolwiek byś nie utknął, przybędziemy z pomocą.
W tym poradniku znajdziesz:
- Wyścigi od A do Z - czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o podstawach ścigania na torze, plus wyjaśnienia dotyczące dystrybucji obciążenia, różnych układów napędowych, oraz ogólną wyścigową wiedzę, którą będziesz wykorzystywać podczas gry w Gran Turismo 4;
- Analiza torów wyścigowych - mapy oraz porady jak bezbłędnie pokonać każdy z 51 torów dostępnych w Gran Turismo 4;
- Testy licencyjne - spora dawka strategii i porad, które pomogą Ci z powodzeniem zdobyć licencję w ponad 80-ciu dostępnych testach;
- Zaawansowany tuning - uwolnij ukrytą moc swojego auta i wyciągnij najwięcej jak się da ze swojego silnika. Specjalne porady dotyczące tuningu, oddzielnie do każdego toru, pokażą Ci jak łatwo pokonać innych;
- Solucja Gran Turismo 4 - szczegółowe opisy potężnego trybu symulacji z poradami i podpowiedziami jakie auto wybrać.
I. WYŚCIGI OD A DO Z
Wyścigi na torze
Podstawy na temat pokonywania zakrętów


Podczas pokonywania każdego zakrętu obowiązuję ta sama zasada: wolne wejście w zakręt, szybkie wyjście z zakrętu. Zasada ta opiera się na fakcie, że kiedy auto porusza się wolnej przy wejściu w zakręt, łatwiej nakierować je na wyjście z zakrętu, co daje nam większą prędkość.
Pomyśl o tym w ten sposób. Wyobraź sobie dość ostry zakręt i bardzo długą prostą, która jest zaraz za nim. Ponieważ zakręt jest ostry, nie ma zmiłuj, musisz zahamować aby go pokonać. Jednakże, długa prosta która czeka za zakrętem jest świetną okazją do wykorzystania maksymalnie mocy pojazdu. Teraz kiedy już wiesz, że musisz zwolnić na zakręcie i maksymalnie przyśpieszyć na prostej, aby zrobić to efektywnie, powinieneś skupić się na odpowiednim wyjściu i na odpowiedniej prędkości podczas wychodzenia na prostą. Aby tak zrobić, musisz poświęcić trochę prędkości podczas pokonywania zakrętu aby odpowiednio ustawić się do wyjścia z niego. I tak, jeśli wejdziesz w zakręt z pełną prędkością i będziesz chciał obrócić się na jego szczycie, to i tak skończysz na niepotrzebnej utracie prędkości. Zorientujesz się wtedy, że podczas wychodzenia z zakrętu a wchodzenia w prostą, nie masz odpowiedniej mocy aby rozwinąć maksymalną prędkość. Postępując jak wyżej poświęcasz prędkość na prostej aby szybciej pokonać zakręt, co jest złym wyborem, ponieważ prędkość na prostej jest ważniejsza niż prędkość pokonywania zakrętu. Spowoduje to osiąganie gorszych czasów okrążeń.
Wolne wejście, szybkie wejście. To powinno być Twoim motto. Jeśli zwolnisz wchodząc w zakręt, będzie Ci łatwiej nakierować swój pojazd na idealną linię przejazdu. Jeśli uda Ci się to zrobić, będziesz mógł zacząć przyśpieszać znacznie wcześniej, niż gdybyś wszedł w zakręt z większą prędkością. Ten odpowiedni moment naciśnięcia gazu w zakręcie warunkuje osiągnięcie jak najwyższej prędkości na prostej. Nawet jeśli Twoi przeciwnicy pokonają zakręt szybciej, to dzięki wyżej przedstawionym zasadom, Ty i tak wyprzedzisz ich na prostej.
Ta reguła skręcania tyczy się każdego rodzaju zakrętów, poczynając od stopniowych, lekkich łuków, poprzez zakręty pod kątem prostym a kończąc na szykanach czy slalomach. Przy slalomach, masz praktycznie dwa łuki połączone ze sobą przed wyjściem na prostą. Z racji, że pierwszy łuk nie kończy się otwarciem na prostą, ważniejsze jest aby skupić się na odpowiednim momencie przyśpieszenia podczas pokonywania drugiego łuku. Warto dlatego zwolnić na pierwszym łuku aby zapewnić sobie dużą kontrolę nad pojazdem podczas wchodzenia w drugi i osiągnąć jak najwyższą prędkość wyjściową.
Trafianie w wierzchołek zakrętu

Reguła "wolnego wejścia i szybkiego wyjścia" jest słuszna, lecz nie mówi Ci wszystkiego o tym jak precyzyjniej pokonać zakręt. Częścią każdego zakrętu jest jego wierzchołek. Jest to punkt po wewnętrznej stronie zakrętu, w którym naciśnięcie gazu daje najlepsze efekty. Zawsze powinieneś starać się go znaleźć i w niego trafić. Praktycznie, przed każdym zakrętem musisz zwolnić aby zachować panowanie nad pojazdem. Celem trafienia w wierzchołek zakrętu, jest jak najszybszy powrót auta do linii prostej.

c.d.n.
Komentarz