Jak wszyscy wiemy Polyphony Digital w nowej wersji Gran Turismo (GT4) zdecydowanie ulepszył model jazdy w grze. Tutaj dowiesz się jakie elementy odgrywają rolę w wyścigach na ćwierć mili. Mam nadzieje że po przeczytaniu artykułu będziecie osiągać lepsze czasy.
Sprężarki
Jednym z najważniejszych elementów które odgrywają najważniejszą rolę przy przyspieszaniu są to sprężarki. Istnieją turbo sprężarki i sprężarki mechaniczne. Najtańszym sposobem na podniesienie mocy jest to zainstalowanie sprężarki mechanicznej. Dzięki niej zyskamy duży moment obrotowy na mocy przy niskich obrotach. Jest to drobna przewaga nad turbo sprężarką która dopiero załącza się po przekroczeniu 3000rpm. Natomiast musimy liczyć się z dziurę powietrzną która spowalnia załączanie się turbin(turbo dziura). Jeśli chcesz lepsze czasy osiągać na torze w którym występuje wiele zakrętów to powinieneś zainstalować sprężarkę mechaniczną a jak chcesz osiągać lepsze prędkości na prostej to kup turbo sprężarkę.
Oto ciekawostka: W GT4 jak i w rzeczywistości istnieją samochody które nie mają dziury powietrznej gdyż są podtrzymywane elektrycznymi turbinami jak w przypadku Nissan Skyline GTR (R35).
PS: Pamiętajcie o kontroli trakcji gdyż ona wam się przyda podczas agresywnych startów.
Podtlenek Azotu
Podtlenek azotu (NOS bądź potocznie Nitro) jest to ciekły gaz trzymany pod ciśnieniem w butli który może zostać wtryśnięty do silnika powodując większe dotlenienie oraz zużycie paliwa by kilkakrotnie zwiększyć moc w silniku. Ilość wtrysku zależy od ustawień zastosowanych w grze. Jeśli ustawisz na niski przyrost mocy to na dłużej będziesz miał, a jeśli chcesz dużą moc to szybko podtlenek się zużyję.
Podtlenek azotu jest załączany przy użyciu turbo sprężarki, bo dzięki niej jeszcze więcej powietrza będzie wtłaczane do silnika co spowoduje większy przyrost mocy niż bez sprężarki.
Zawieszenie
Drugim z ważniejszych elementów które ma wpływ na przyśpieszenie jest to zawieszenie samochodu. Tuning zawieszenia może trochę bądź dużo pomóc, od zależności które auto konfigurujemy.
Ballast, czyli dodatkowa masa
Dodanie masy do samochodu jest ważnym elementem w wyścigach na 1/4 mili. Powinniśmy dodać 80-120kg do samochodów o tylnim napędzie i ok. 200 do samochodów z przednim napędzie. W samochodach na 4 koła napęd jest to mało istotne, ale jeśli dodamy do tych pozostałych samochodów o napędzie na jedną oś to będziemy mieli lepsze start z mety co umożliwi nam uzyskanie lepszego czasu. Bardzo na tym zyskamy jeśli nasz samochód ma naprawdę duża moc, bo zwiększymy przyczepność kół z asfaltem.
Skrzynia biegów i przeniesienie napędu
Najważniejszymi elementami tego stają się sprzęgło, skrzynia biegów, flywheel, i „differential”. Sprzęgło powinno być „triple plate” chyba że nasze auto zawiera bardzo duża moc to musimy założyć „double plate” by zwolnić przeniesienie napędu co da nam lepsze przyspieszenie z linii startu i zmniejszy palenie się gum w miejscu. Lepszy „Flywheel” powinien być zainstalowany w samochodach bo dzięki niemu nasz silnik będzie szybciej reagował na obrotomierzu. Natomiast musimy pamiętać że w autach o dużej mocy będzie utrudniony start, więc warto poeksperymentować z innymi dostępnymi „flywheel’ami”. Najważniejszym elementem na wyścigach 1/4mili jest skrzynia biegów, na której nie powinno się oszczędzać i instalować w aucie jak najlepszą czyli w „Fully Custom Box”. W samochodach z dużym momentem obrotowym jak Corvette z 1969 roku powinien być ustawiony na długie biegi (3-biegi), a samochód z niskim momentem obrotowym jak Honda S2000 powinna mieć krótkie biegi (6-biegów). Część na którą warto jeszcze zwrócić uwagę jest „Carbon driveshaft” która jest zalecana w samochodach o niskim momencie obrotowym co umożliwi i lepszy start z mety, a w samochodach o wysokim momencie obrotowym to jest raczej nie odczuwalne, ale warto mieć w razie czego.
Tutaj macie ustawienia uniwersalne do samochodów o napędzie FR, RR, i MR. Wszystkie te samochody muszą mieć ciężar przeniesiony na tył samochodu.
Spring Rate
Front: Jak najmniejsze
Rear: Pomiędzy standardowym a środkowym
Ride Height
Front: Na max
Rear: Standardowy
Dampening
Front: 10 Bound1 Re-bound
Rear: 8 Bound 6 Re-bound
Camber
Front: Przeważnie standardowy (2 degrees)
Rear: 0 degrees
Toe
Fron:t 0 degrees
Rear: 0 degrees
Tutaj macie uniwersalne ustawienia do samochodów o przednim napędzie FR. Dzięki tym ustawienią masa samochod będzie skierowana na przednie koła. Warto dodać dodatkowej masy na przód samochodu (ballast) by zwięszyć trakcję przednich kół, co zapewni szybszy start. Jeśli wasz samochód ma dużą moc to musimy pamiętać by wyposażyć je w gorszy „flywheel”, co spowoduje wolniejsze i mniej precyzyjne dostarczenie mocy.
Spring Rate
Front: Pomiędzy zwykłym a 3/4
Rear: Jak najwyższe
Ride Height
Front: Zwykły, lub trochę niżej
Rear: Najwięcej
Dampening
Front: 1 Bound 10 Re-bound
Rear: 10 Bound 1 Re-bound
Camber
Front: 0 Degrees
Rear: 0 Degrees
Toe
Front: 0 degrees
Rear: 0 degrees
Tutaj macie uniwersalne ustawienia do samochodów o napędzie na cztery koła AWD/4WD. Musicie pamiętać o zredukowaniu masy samochodu do maksimum, i w to miejsce dodać dodatkowy ciężar (ballast)
Spring
Front : Mid-way
Rear : Semi hard (75%)
Ride Height
Front: Stock
Rear : Slightly higher than stock
Dampening
Front : 4 Bound 4 Re-bound
Rear : 4 Bound 8 Re-bound
Camber
Front : 0 degrees
Rear : 0 degrees
Toe
Front : 0 degrees
Rear : 0 degrees
VCD
Torque Split: 50/50
Sprężarki
Jednym z najważniejszych elementów które odgrywają najważniejszą rolę przy przyspieszaniu są to sprężarki. Istnieją turbo sprężarki i sprężarki mechaniczne. Najtańszym sposobem na podniesienie mocy jest to zainstalowanie sprężarki mechanicznej. Dzięki niej zyskamy duży moment obrotowy na mocy przy niskich obrotach. Jest to drobna przewaga nad turbo sprężarką która dopiero załącza się po przekroczeniu 3000rpm. Natomiast musimy liczyć się z dziurę powietrzną która spowalnia załączanie się turbin(turbo dziura). Jeśli chcesz lepsze czasy osiągać na torze w którym występuje wiele zakrętów to powinieneś zainstalować sprężarkę mechaniczną a jak chcesz osiągać lepsze prędkości na prostej to kup turbo sprężarkę.
Oto ciekawostka: W GT4 jak i w rzeczywistości istnieją samochody które nie mają dziury powietrznej gdyż są podtrzymywane elektrycznymi turbinami jak w przypadku Nissan Skyline GTR (R35).
PS: Pamiętajcie o kontroli trakcji gdyż ona wam się przyda podczas agresywnych startów.
Podtlenek Azotu
Podtlenek azotu (NOS bądź potocznie Nitro) jest to ciekły gaz trzymany pod ciśnieniem w butli który może zostać wtryśnięty do silnika powodując większe dotlenienie oraz zużycie paliwa by kilkakrotnie zwiększyć moc w silniku. Ilość wtrysku zależy od ustawień zastosowanych w grze. Jeśli ustawisz na niski przyrost mocy to na dłużej będziesz miał, a jeśli chcesz dużą moc to szybko podtlenek się zużyję.
Podtlenek azotu jest załączany przy użyciu turbo sprężarki, bo dzięki niej jeszcze więcej powietrza będzie wtłaczane do silnika co spowoduje większy przyrost mocy niż bez sprężarki.
Zawieszenie
Drugim z ważniejszych elementów które ma wpływ na przyśpieszenie jest to zawieszenie samochodu. Tuning zawieszenia może trochę bądź dużo pomóc, od zależności które auto konfigurujemy.
Ballast, czyli dodatkowa masa
Dodanie masy do samochodu jest ważnym elementem w wyścigach na 1/4 mili. Powinniśmy dodać 80-120kg do samochodów o tylnim napędzie i ok. 200 do samochodów z przednim napędzie. W samochodach na 4 koła napęd jest to mało istotne, ale jeśli dodamy do tych pozostałych samochodów o napędzie na jedną oś to będziemy mieli lepsze start z mety co umożliwi nam uzyskanie lepszego czasu. Bardzo na tym zyskamy jeśli nasz samochód ma naprawdę duża moc, bo zwiększymy przyczepność kół z asfaltem.
Skrzynia biegów i przeniesienie napędu
Najważniejszymi elementami tego stają się sprzęgło, skrzynia biegów, flywheel, i „differential”. Sprzęgło powinno być „triple plate” chyba że nasze auto zawiera bardzo duża moc to musimy założyć „double plate” by zwolnić przeniesienie napędu co da nam lepsze przyspieszenie z linii startu i zmniejszy palenie się gum w miejscu. Lepszy „Flywheel” powinien być zainstalowany w samochodach bo dzięki niemu nasz silnik będzie szybciej reagował na obrotomierzu. Natomiast musimy pamiętać że w autach o dużej mocy będzie utrudniony start, więc warto poeksperymentować z innymi dostępnymi „flywheel’ami”. Najważniejszym elementem na wyścigach 1/4mili jest skrzynia biegów, na której nie powinno się oszczędzać i instalować w aucie jak najlepszą czyli w „Fully Custom Box”. W samochodach z dużym momentem obrotowym jak Corvette z 1969 roku powinien być ustawiony na długie biegi (3-biegi), a samochód z niskim momentem obrotowym jak Honda S2000 powinna mieć krótkie biegi (6-biegów). Część na którą warto jeszcze zwrócić uwagę jest „Carbon driveshaft” która jest zalecana w samochodach o niskim momencie obrotowym co umożliwi i lepszy start z mety, a w samochodach o wysokim momencie obrotowym to jest raczej nie odczuwalne, ale warto mieć w razie czego.
Tutaj macie ustawienia uniwersalne do samochodów o napędzie FR, RR, i MR. Wszystkie te samochody muszą mieć ciężar przeniesiony na tył samochodu.
Spring Rate
Front: Jak najmniejsze
Rear: Pomiędzy standardowym a środkowym
Ride Height
Front: Na max
Rear: Standardowy
Dampening
Front: 10 Bound1 Re-bound
Rear: 8 Bound 6 Re-bound
Camber
Front: Przeważnie standardowy (2 degrees)
Rear: 0 degrees
Toe
Fron:t 0 degrees
Rear: 0 degrees
Tutaj macie uniwersalne ustawienia do samochodów o przednim napędzie FR. Dzięki tym ustawienią masa samochod będzie skierowana na przednie koła. Warto dodać dodatkowej masy na przód samochodu (ballast) by zwięszyć trakcję przednich kół, co zapewni szybszy start. Jeśli wasz samochód ma dużą moc to musimy pamiętać by wyposażyć je w gorszy „flywheel”, co spowoduje wolniejsze i mniej precyzyjne dostarczenie mocy.
Spring Rate
Front: Pomiędzy zwykłym a 3/4
Rear: Jak najwyższe
Ride Height
Front: Zwykły, lub trochę niżej
Rear: Najwięcej
Dampening
Front: 1 Bound 10 Re-bound
Rear: 10 Bound 1 Re-bound
Camber
Front: 0 Degrees
Rear: 0 Degrees
Toe
Front: 0 degrees
Rear: 0 degrees
Tutaj macie uniwersalne ustawienia do samochodów o napędzie na cztery koła AWD/4WD. Musicie pamiętać o zredukowaniu masy samochodu do maksimum, i w to miejsce dodać dodatkowy ciężar (ballast)
Spring
Front : Mid-way
Rear : Semi hard (75%)
Ride Height
Front: Stock
Rear : Slightly higher than stock
Dampening
Front : 4 Bound 4 Re-bound
Rear : 4 Bound 8 Re-bound
Camber
Front : 0 degrees
Rear : 0 degrees
Toe
Front : 0 degrees
Rear : 0 degrees
VCD
Torque Split: 50/50