Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

[Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

    Po ostatnich poważniejszych zakupach na koncie powiewa pustką, ale mimo wszystko postanowiłem zakupić niedrogie szybkie autko do przyjemnego pomykania po torze, i przy okazji napisać swoją pierwszą recenzję.
    Zdecydowałem się odwiedzić giełdę samochodów używanych i znaleźć jakąś przednionapędową "rakietę" za mniej niż 20000Cr. Oferta niezbyt bogata, jednak jest w czym wybierać. Kilka aut spełniało moje kryteria: Prelude, FTO czy Celica. Ale moją uwagę przykuło coś innego. Mianowicie Honda Civic Type R, rocznik 2001. Auto samo w sobie bardzo cenione przez ludzi i słynące ze swojego wydajnego silnika, kręcącego się do 8000obr/min. Cena? Tak jak zakładałem - 19795Cr. Przebieg niewielki jak na dziesięcioletnie auto, nieco ponad 20000km. Do tego 405 Punktów osiągów, a jeździć nim możemy już od drugiego poziomu kierowcy. Mimo, iż Honda była tania, to nie koniec wydatków. Seryjny lakier Championship White wygląda dość pospolicie, więc kosztem 2000Cr. przemalowałem samochód na Moon Rock Metallic, oczywiście on także występuje w palecie Hondy. Z konta ubywa 250Cr. na nowy olej i kolejne 17500Cr. na naprawę silnika oraz karoserii, plus jeszcze 36000Cr. za opony. W sumie koszt gotowego auta z wyścigowymi gumami wyniósł 75545Cr. Sporo jak na taki pojazd. Rodzi się pytanie, czy jest sens wydać prawie 40000Cr.(pomijając już kwestię opon) na Hondę? Odpowiedź, mam nadzieję ukażę się w czasie testu torowego...
    Pod maską Civica znajdziemy dwulitrowy motor o mocy równej 215 koni, oraz momencie obrotowym liczącym 201,8Nm(po wymianie oleju - 209Nm). Niby niewiele, ale ten silnik w połączeniu z niską masą(1190kg) i niewielkim nadwoziem powinien mnie pozytywnie zaskoczyć w czasie ostrzejszej jazdy.




    Zaczynamy. Ponad 200 koni, 6 biegów, żadnych wspomagaczy(tylko ABS na 1), manualne przełożenia. Musi być fajnie, szybko i emocjonująco! Na początek długa prosta toru Circuit de la Sarthe, by przeprowadzić próby przyspieszeniowe. Na papierze "R-ka" robi setkę w 6,8 sek., 160 w 15,1 sek. i maksymalnie rozpędza się do 235km/h. Jak to wygląda w praktyce zobaczycie poniżej:

    Wynik obliczany ze średniej 5 przejazdów dla każdej kategorii.

    *0-50km/h --> 2,55
    *0-100km/h --> 6,81
    *0-160km/h --> 15,06
    *0-200km/h --> 25,83
    *0-v-max --> 86,97
    *50-160km/h --> 12,58
    *100-160km/h --> 8,45
    *100-200km/h --> 18,88
    *50-200km/h --> 23,04
    *Elastyczność
    (30-90km/h) --> 4,58
    2 bieg
    *Elastyczność
    (50-120km/h) --> 7,67
    3 bieg
    *Elastyczność
    (100-160km/h) --> 9,28
    4 bieg
    *Elastyczność
    (160-200) --> 11,07
    5 bieg
    *Elastyczność
    (180-220km/h) --> 19,68
    6 bieg
    *100-0 --> 2,07
    *200-0 --> 3,83
    *v-max-0 --> 4,39
    *v-max --> 242



    Jeszcze kilka zdań o historii i stylistyce auta. Siódma generacja popularnego japońskiego kompaktu debiutowała 11 lat temu. W 2001 roku zaprezentowano topową wersję Type R o mocy 200km (na rynku japońskim 215km). Civic ten został uznany przez Top Gear i Fifth Gear najlepszym hot hatchem w historii. Tak jak wspomniałem wcześniej, auto napędza 215-konny silnik K20a2. Stylistycznie po dziesięciu latach wieje nudą, ale wóz nadal może się podobać. Agresywniejsze zderzaki, progi i ładne felgi nadają Hondzie zadziornego charakteru.




    Teraz wyczekiwane danie główne, czyli wrażenia z jazdy. Jeśli przejrzeliście tabelkę przyspieszeń, to szybko wywnioskujecie, że Civic ma w sobie spory potencjał. Silnik zasługuje na ogromną pochwałę. Żadnych spowolnień, od razu reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Niezależnie od biegu, prędkości czy obrotów, auto zawsze sprawnie przyspiesza. Jest naprawdę niesamowicie dynamiczne. Znakomite hamulce i skrzynia gwarantują jeszcze większe emocje. Wszystkiego dopełnia przyjemny dla ucha dźwięk silnika, szczególnie gdy doprowadzimy wskazówkę obrotomierza do czerwonego pola.



    Muszę pochwalić również prowadzenie. Po części to pewnie zasługa opon, co nie zmienia faktu, że Japończycy połączyli świetny silnik z równie dobrym układem kierowniczym. Cała moc przekazywana jest na koła przednie, dlatego podsterowność też tu występuję. Na szczęście tylko nieznaczna i tylko kiedy bierzemy zakręt przy ponad 70km/h(na mokrym jest trochę gorzej, ale jeśli popuścimy trochę gazu to nie wylecimy z zakrętu). Ogólnie wóz leci jak po sznurku, najlepiej samemu sprawdzić to na szykanach na Monzie. Zawieszenie jest stosunkowo miękkie. Przy ostrzejszych zakrętach nadwozie dość mocno się przechyla, wtedy tylne prawe, bądź lewe koło ledwo styka się z nawierzchnią. Dobrze, że nie wpływa to na tor jazdy samochodu.




    Hondą przejechałem 56 okrążeń na 10 różnych torach. Najlepsze wyniki zobaczycie poniżej:

    Opony na suchym: wyścigowe miękkie
    Na mokrym: wyścigowe deszczowe
    Dane dla każdego mokrego toru: pogoda - 100%; wilgotność - 100%; zmienność pogody - 0; utrata przyczepności - realistyczna.


    Top Gear Test Track
    1,19,347

    Circuit de la Sarthe (z szykanami)
    suchy: 4,56,799
    mokry: 5,20,668

    London
    0,59,087

    Monza
    suchy: 2,12,875
    mokry: 2,28,362

    Nurburgring 24h
    suchy: 9,49,645



    Suzuka
    suchy: 2,23,527
    mokry: 2,46,242

    Fuji Speedway F
    1,58,746

    Indianapolis Motorspeedway(tor drogowy)
    1,45,961

    Lazurowe wybrzeże
    1,51,082

    High Speed Ring
    suchy: 1,16,916





    Podsumowując, Civic Type R jest godnym polecenia, szybkim i agresywnym autem. Muszę w końcu odpowiedzieć na pytanie, które zadałem na początku tekstu. Czy warto? Za cenę Hondy możemy nabyć wiele, nowszych, mocniejszych i bardziej szalonych pojazdów. Gdybym od niedawna grał w GT5, za taką kasę kupiłbym coś pokroju nowego Camaro SS, czy Challengera. Ale! Type R jest dla mnie najlepszym przednionapędowym autem w grze(no, może zaraz po Integrze III). Są pewnie szybsze, tańsze czy ładniejsze, jednak jeśli chodzi o całokształt Honda bezapelacyjnie wygrywa. Zapewnia niesamowite doznania kierowcy, nie da się tego poczuć nawet w konkurencyjnym Golfie V GTI. Zatem Panie i Panowie, jeśli macie na zbyciu 40 tysiączków, koniecznie poszukajcie takiej Hondy. Po ostrym całodziennym wyciskaniu w Ferrari, Lambo czy Veyronie, miło jest śmignąć kilka kółek taką "R-ką". Tak choćby dla relaksu...




    Stan licznika przed testem: 20047km. Po teście: 20465,6km.
    Moja ocena: 9,5/10

    Plusy:
    - genialny silnik
    - prowadzenie
    - dźwięk i potencjał silnika
    - zadziorny wygląd nadwozia

    Minusy:
    - cena(jeśli bierzemy pod uwagę koszt auta wraz z naprawami)

    Mam nadzieję, że Was nie zanudziłem. Jeśli doczytaliście do końca to proszę o komentarze, porady i uwagi.

  • #2
    Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

    Przede wszystkim świetnie napisałeś tekst. Czyta się go lekko i zrozumiale. Dodatkowo nieźle oprawione zdjęciami i różnymi statystykami.

    Komentarz


    • #3
      Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

      Popieram przedmówcę, recenzja jest napisana fachowo, bez błędów, widać że profesjonalnie podszedłeś do tematu, na pewno zajęło ci to sporo czasu, za co szacun
      Można chyba zaryzykować twierdzenie, że oto narodził nam się drugi Bochen
      Piotr, myślę że z takim potencjałem i możliwościami Voler może spokojnie atakować artykułami/recenzjami portal

      Jest tylko jedno ale Po kiego zakładałeś opony wyścigowe miękkie, zamiast zostawić fabryczne? Przez to test jest niemiarodajny do rzeczywistości...
      Szkoda, bo bez tego test byłby idealny a tak to masz... -5

      Komentarz


      • #4
        Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

        Siniak, właśnie widzę że mamy sporo ludzi na forum którzy potrafią pisać. Jak tylko uda mi się ogarnąć sponsorów (którzy będą zamieszczać reklamę na serwisie, z której będą środki dla naszych redaktorów) to roześle masowy email do naszych użytkowników. Ten email będzie miał na celu zawiadomić wszystkich o nowej idei serwisu. Nie mogę się doczekać! Jesteśmy już blisko po pół roku intensywnych przygotowań.

        Komentarz


        • #5
          Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

          Zamieszczone przez siniak
          widać że profesjonalnie podszedłeś do tematu, na pewno zajęło ci to sporo czasu, za co szacun
          Zacząłem w południe w sobotę, skończyłem w niedziele wieczorem(z przerwami rzecz jasna). Kolejny test jeszcze w tym tygodniu, ale najpierw muszę się zdecydować co wziąć na "warsztat".


          Zamieszczone przez siniak
          Po kiego zakładałeś opony wyścigowe miękkie, zamiast zostawić fabryczne? Przez to test jest niemiarodajny do rzeczywistości...
          Wiem, że przez te opony wyszło niemiarodajnie, ale na seryjnych gumach jazda jest bardzo męcząca, przez praktycznie zerową przyczepność. Ale dzięki za uwagę, będę pamiętał w przyszłości

          Komentarz


          • #6
            Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

            Duże brawa. Świetna robota. Zapewniam Cię, że już wyczekuję twojego kolejnego testu. Najlepiej gdybyś testował auta na tych oponach, z którymi zakupiłeś auto

            Komentarz


            • #7
              Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

              Piękny test, szczególnie ździwiły mnie czasy i międzyczasy przyspieszeń.

              Jest tylko jedna uwaga:
              Opony! Na wyścigowych nawet furmanka z koniem dobrze się prowadzi. Tutaj powinny być sportowe twarde, maxymalnie średnie. Żeby uświadczyć prawdziwej natury auta. W tym wypadku w 80% zasługują opony na oklaski.

              Kurde, muszę wygospodarować trochę czasu bo też mam ochotę zrobić test

              Komentarz


              • #8
                Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

                Test bardzo spoko, lekko pisany, miło się czyta.
                Zgadzam się z przedmówcami w kwestii opon. Przez ten "szczegół" można właściwie wykreślić danie główne, czyli wrażenia z jazdy.

                Przede wszystkim pisz pisz pisz, oby to nie był słomiany zapał, bo takich testów bardzo mi tutaj brakowało! A inni powinni brać przykład i również zacząć pisać Sam od dawna chcę taki test zrobić, ale zupełnie nie mam czasu na granie...wszystkie artykuły piszę na netbooku, "w terenie"
                Czekam na więcej!

                Komentarz


                • #9
                  Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

                  Wielki szacunek że chciało ci się napisać taki długi tekst - czytało się przyjemnie.
                  Mam natomiast podobne odczucia jak Dreadlock - na oponach wyścigowych miękkich każde auto z 200 konnym silnikiem prowadzi się super-przewidywalnie i prosto. Przecież te opony kosztują prawie 2x więcej niż samochód! Poza tym na takich oponach w Londynie pewnie być objechał Camaro i Challengera na fabrycznych gumach.
                  Przy 400 PO polecam komfortowe miękkie, żeby "wyczuć" auto. No i konieczne w trybie online :-)

                  PS. Jeżeli chciałbyś wspólnie potestować auta w trybie online to zakładaj headset i wyślij mi wiadomość na PSN. Chętnie sprawdzę tę Hondę w porównaniu do innych wozów za 20 000 Cr.

                  Komentarz


                  • #10
                    Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

                    O! Dobre, możecie napisać test na temat najlepszego auta do 20,000 Cr oraz innych cenowych pułapów np 50,000/80,000/120,000 itd. Przydał wam by się ktoś kto ma jeszcze kierownice byście mogli bardziej opisać zachowanie auta. Kiedyś jeszcze zrobimy konkursik 'próbę czasową' i najbardziej doświadczeni użytkownicy u nas powiedzą który z tych aut jest najszybszy.

                    Ciekawy jeszcze jest pomysł np. temat jakie auto kupić jak się ma określony budżet który jeszcze można efektywnie wykorzystać na tuning.

                    Komentarz


                    • #11
                      Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

                      Robiłem taki wyścig ok pół roku temu - był limit 20 000 Cr. Najszybsze były Lancer i Impreza z początków jak 90 tych. Być może w międzyczasie zmienili ceny bo na mygranturismo piszą że kosztują ok 25000. Natomiast im większy przebieg tym cena niższa, więc może dlatego udało się kupić wtedy taki wóz.

                      Komentarz


                      • #12
                        Re: [Auto-Test] 2001 Honda Civic Type R (EP)

                        Jak wpadnę na jakiś ciekawy test porównawczy to na pewno zgłoszę się do kogoś po pomoc

                        Komentarz

                        Pracuję...
                        X